Reproducties van ansichtkaarten
Verhalen bij ansichtkaarten

Chomelix 1960

Kijk- en leestijd 2 minuten

Tekst © Rob Hoen

Een Parijzenaar zal bij de aanblik van dit tafereel – gemaakt in het dorpje Chomelix in de Haute-Vienne – onmiddellijk aan La France Profonde denken. Het eenvoudige Frankrijk, waar mensen met weinig tevreden zijn, waar het licht om negen uur ’s avonds uitgaat en er verder niets te beleven is. Een boerin haalt water uit de dorpsfontein om de vloer te dweilen of wat dan ook. Die fontein is er nog steeds. Intussen beschikken alle huizen over stromend water.

De Citroën ID19 als product van de modernste Franse autotechniek vormt een sterk contrast met het leven op het platteland. Die auto zou van de plaatselijke notaris of dorpsdokter kunnen zijn, die zich deze dure Citroën kan veroorloven. Chomelix heeft maar een paar honderd inwoners, die zich op een brommertje verplaatsen. Links staat er eentje op de foto. Op de Place de la Fontaine wordt de wekelijkse markt gehouden. Het is de wekelijkse sociale apotheose in het dorp.
Ook Chomelix heeft te lijden onder de leegloop van jongeren die naar de grote stad trekken. Veel lege huizen, die al jaren te koop staan met vervallen te koop-borden. Het lijkt soms wel of de makelaar het opgegeven heeft. Er is hier uitsluitend doorgaand verkeer, die door het dorp jakkert over de D1. Toch besluit ik even hier te stoppen en even wat te eten bij Aux Mille et une Saveur. Vrij vertaald is dat duizend-en-een-smaken. Blijkbaar heeft de eigenaar zich laten inspireren door de raamvertelling van Duizend-en-een-nacht. Het is het lokale dorpscafé, die zelfs à la carte maaltijden serveert. Maar ik besluit toch maar voor het menu du jour te kiezen. Dat blijkt de Franse klassieker magret de canard te zijn.
Daarna wil ik die fontein zien. Die ligt op een steenworp van het café. Om even terug in de tijd te gaan, mijn fantasie de vrije loop te laten en te mijmeren. Heeft de fotograaf nu de fontein, de vrouw of de zwarte Citroën ID19 Comfort willen fotograferen? De compositie lijkt een klassieke juxtapositie; het naast elkaar plaatsen van zaken om daarmee een effect te bereiken. De juxtapositie kan verbanden suggereren, zelfs als die er niet zijn. De auto, de vrouw, de auto, de fontein en het pittoreske pleintje. Samen maken ze het romantische, nostalgische Franse beeld, dat al lang verdwenen is.

Ga hier naar de webwinkel voor een fraaie fotoreproductie op A1 (840x594mm) of A2 (594x420mm).

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Souvenirs