Leestijd 1:30
Tekst © Rob Hoen
Saint-Bonnet-près-Riom is een dorpje in het Franse departement Puy-de-Dôme (regio Auvergne-Rhône-Alpes). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Riom. Dit is de Place de la Liberté. Clermont-Ferrand is de dichtstbijzijnde grote stad. Dit is op het eerste gezicht geen bijzondere ansicht, maar nadere beschouwing leert dat er veel op te zien is.
Het oorspronkelijk zwart-witbeeld heeft een tweede leven gekregen. Medio jaren zestig worden de meeste kaarten nog in zwart-wit geschoten. Maar toeristen willen kleurenfoto’s! De ansichtkaartenfabrikant Cim lost dit op door de kaart achteraf in te kleuren. Soms gebeurt dit erg slordig, maar deze retoucheur heeft flink zijn best gedaan. De grijze lucht wordt weer blauw met een enkel wolkje, maar de lamp van de lantaarnpaal is nagenoeg verdwenen in de hemel. Op postkaarten is het altijd mooi weer.
De foto is gemaakt na 1965. Dat is het jaar dat de Renault 10 op de markt komt. Blijkbaar werkt de handrem van deze rode auto niet meer goed, want de eigenaar heeft een steen tegen het rechter achterwiel gezet. De zwarte Citroën ID19 staat al even stil; hij ligt plat op zijn buik. Café Chabert links op de kaart is verdwenen. De muuradvertentie die verwijst naar een TOTAL-tankstation in de buurt is ook weg. Aan de gevel van de winkel rechts hangt een uithangbord van Kiravi. Dat was in die jaren een bekende fabrikant van aantrekkelijk geprijsde tafelwijnen met geen al te beste reputatie. Niet te hachelen zou Ilja Gort zeggen. De reclameposter van Kiravi is bedacht door de grafisch ontwerper Jean Colin (1911 – 1982). Gedurende zijn carrière ontwierp Colin meer dan 300 posters en ontving hij talloze onderscheidingen voor zijn werk in Europa en de Verenigde Staten. Ooit begon hij als ontwerper van filmaffiches. Colin wordt begin jaren vijftig bekend om zijn typische, humoristische en kleurrijke stijl. Hij heeft levendige en opvallende advertenties gemaakt voor Shell, Air France, Perrier, EDF, Marchal en Cinzano. De reclameposter hiernaast lijkt de seksloze dame in kennelijke staat na het nuttigen van enkele glazen rode wijn van Kiravi. De poster van Marchal met de bekende kat zullen de meeste Citroën DS-liefhebbers wel kennen. De koplampen, bougies en ontsteking van dit merk worden gebruikt op de DS. Voor originele affiches van Colin moet je vandaag de dag flink in de buidel tasten. Gave exemplaren halen veilingprijzen met drie nullen.
Hoe dan ook, in het pand met het Kiravi-uithangbord zijn de afgelopen jaren talloze horecagelegenheden geweest, meestal afhaalpizzeria’s. Ook Frankrijk kent inmiddels een take away-cultuur, zelfs in de kleinste dorpjes. Klik hier om de actuele situatie te zien.
De muurreclame van chocolatier La Marquise de Sévigné heeft de tand des tijds niet overleefd. Maar het merk bestaat nog steeds en is wereldberoemd in Frankrijk. Ga maar eens proeven aan de Rue Tronchet nr. 16 in Parijs. Het is geen winkel, maar een heuse boutique…
De kerk van Saint-Bonnet-près-Riom heet gewoon kerk en is dus niet vernoemd naar een of andere heilige. Hij ligt in het hart van het dorp. Het is een Romaanse kerk uit de 12e eeuw, versterkt tijdens de Honderdjarige Oorlog, gerenoveerd in de 16e en gerestaureerd in de 19e eeuw. Dat zijn de ingrediënten voor een mengelmoes aan stijlen. De andere kant ziet er weer anders uit. In ieder geval is het een zeer robuust bouwwerk. Overigens zijn de deuren van de kerk in 2013 rood geschilderd in plaats van bruin. Dat is vast het werk geweest van een of andere welstandscommissie. Opvattingen over hoe een historisch gebouw eruit moet zien evolueren in de loop der tijd en is ook bij monumenten aan mode onderhevig. Goede kans dat over twintig jaar men besluit de deuren weer bruin te verven, zoals ze er na de 19e eeuwse restauratie uitzagen.
Prachtige kleurenansichtkaart, verkrijgbaar als reproductie in print in A1- (841 x 594mm) en A2-formaat (594 x 420mm). NIET leverbaar op A-0 formaat. Klik hier om naar de webshop te gaan.